Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #620 Gepost op: 25 augustus 2009, 13:39:44 »
Lozenge = onder de tongetje, dus laten oplossen onder tong

Tekorten: geen idee, het kan helemaal goed gaan als je een goede voorraad had in je lichaam en als het goed wordt opgenomen. Als je geen klachten hebt, zal het wel goed zijn en zou ik me er vooralsnog niet druk over maken.
Als je nog eens bloed moet laten testen, dan vraag je gewoon meteen een B12-test erbij. Die zit niet standaard in een HB-test, dat is voor ijzer.

Als je geen klachten hebt, gewoon die multi slikken en goed eten.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #621 Gepost op: 25 augustus 2009, 13:47:27 »
oke, dank je wel! Ik heb dat vorig jaar gevraagd, maar die arts wou dat niet doen omdat het niet vergoed zou worden.
Ik kan binnenkort wel eens vragen of ik dat mag als checkup. Ik heb in ieder geval geen klachten gelukkig. Trouwens, ik kan me niet voorstellen dat wanneer je vlees eet, je wel de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid haalt eerlijk gezegd, maar goed.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #622 Gepost op: 25 augustus 2009, 13:57:47 »
Trouwens, ik kan me niet voorstellen dat wanneer je vlees eet, je wel de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid haalt eerlijk gezegd, maar goed.

Ligt er aan wat voor vlees je eet, maar 100 gram biefstuk is al de ADH. Met kip en gehakt wordt het moeilijker, maar als je verder nog zuivel neemt, scheelt het toch weer een stuk. In zalm, makreel en helemaal in mosselen zit een veelvoud van de adh, dus als je dat een paar keer per week eet, ben je ook klaar.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #623 Gepost op: 25 augustus 2009, 14:16:04 »
Kan ik deze methyl b12 tabletten gewoon halen bij bv de Tuinen?
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #624 Gepost op: 25 augustus 2009, 14:22:03 »
Kan ik deze methyl b12 tabletten gewoon halen bij bv de Tuinen?

Nope, volgens mij issie alleen te koop online bij Paso Ingredients:
http://www.pasioingredients.com/index.cfm?fuseaction=product.display&product_ID=50

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #625 Gepost op: 25 augustus 2009, 14:33:31 »
Kan ik deze methyl b12 tabletten gewoon halen bij bv de Tuinen?

Nope, volgens mij issie alleen te koop online bij Paso Ingredients:
http://www.pasioingredients.com/index.cfm?fuseaction=product.display&product_ID=50

Mooi, ik ga hem vanavond bestellen en ik zal ook posten wat er in die vitmanine van mij zit, want dat is weer interessant ter vergelijking. Is het zowiezo niet raadzaam om bijvoorbeeld 1 keer per jaar je b12 waarde te laten meten?
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #626 Gepost op: 25 augustus 2009, 14:45:27 »
het zowiezo niet raadzaam om bijvoorbeeld 1 keer per jaar je b12 waarde te laten meten?

Persoonlijk vind ik dat iedereen gewoon jaarlijks een check-up moet krijgen met uitgebreid bloedonderzoek, maar ik gok dat de overheid daar anders over denkt ;D

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #627 Gepost op: 25 augustus 2009, 15:37:08 »
15 plakken.
In een ei zit 0,6 mcg B12, dus aardig wat.


1 ei = 0,6 mcg
1 glas melk (150 g) = 0,6 mcg
1 schaaltje yoghurt (150 g) = 0,5 mcg
1 glas karnemelk (150 g) = 0,3 mcg
1 plak 40+ kaas (20 g) = 0,1 mcg
1 glas geitenmelk (150 g) = 0,6 mcg
1 x broodbeleg verse geitenkaas (20 g) = 0,1 mcg
1 bol mozzarella (125 g) = 1,8 mcg





Nogmaals: deze pillen zijn heel goed.
http://www.pasioingredients.com/index.cfm/product/50_29/methyl-b12---1000-mcg---100-tabletten.cfm
De methylvorm is niet zo goed verkrijgbaar in NL, maar wel aan te raden dus dan is online bestellen het beste.



Naar aanleiding van dit lijstje ben ik eens op gaan tellen.

Ik eet s' ochtends melk met muesli, dat is 0,6 mcg
2x yoghurt                                          1 mcg
1 ei per dag                                        0,6 mcg
1 plak kaas                                          0,1 mcg
En dan vaak nog iets kazigs, zeg             0,2 mcg

= 2,5 mcg per dag.

Zonder bijslikken deed ik dit. Goh das toch best netjes.
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2009, 16:35:49 door Lona »
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #628 Gepost op: 26 augustus 2009, 12:42:51 »
Ik had ergens gelezen dat bijvoorbeeld in ei weer een stofje zit wat de opname van b12 in de weg kan staan. Ook vit C zou opname kunnen verslechteren.
Je kan er volgens mij dan niet zomaar vanuit gaan dat als je alles optelt, je zeker genoeg binnen zou krijgen (buiten dat er ook een opname probleem kan zijn)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #629 Gepost op: 30 augustus 2009, 15:34:16 »
Uit de laatste nieuwsbrief van de Stichting B12 Tekort:
http://www.stichtingb12tekort.nl/nieuwsbrief30082009.htm


Hoe vaak komt een tekort aan vitamine B12 voor?

Een tekort aan vitamine B12 komt veel vaker voor dan algemeen wordt aangenomen. Men denkt vaak ten onrechte dat een tekort eigenlijk alleen voorkomt bij mensen met pernicieuze anemie en bij strenge vegetariërs. Er zijn echter veel meer oorzaken voor een tekort. Ook leeft de foutieve veronderstelling dat een tekort aan vitamine B12 altijd samengaat met bloedarmoede helaas nog steeds op grote schaal, waardoor de diagnose veelvuldig gemist wordt.

Algemeen (internationaal en in de wetenschappelijke literatuur) wordt gesproken over een tekort bij een B12 (totaal-serum) waarde van <148 pmol/L en van een marginale status bij een waarde van <221 pmol/L. Gebleken is dat ook een marginale status al tot problemen kan leiden.

Uit onderzoek (National Health and Nutrition Examination Surveys 1999-2001¹) komen de volgende cijfers:

Een waarde van < 148 pmol/L (tekort) heeft:
20-39 jaar : minder of gelijk aan 3%
40-59 jaar : ongeveer 4%
70 jaar en ouder : ongeveer 6%

Een marginale status < 221 pmol/L:
20-59 jaar: ongeveer 14-16%
> 60 jaar: > 20%

Uit de Framingham Offspring Study ¹ (groot doorlopend onderzoek in de VS onder 5135 personen) kwamen de volgende cijfers:
Maar liefst 9% van de mensen tussen de 26 en 83 jaar had een tekort ( <148 pmol/L) aan vitamine B12, en 16% had een waarde van minder dan 185 pmol/L. Dit terwijl de gemiddelde inname hoog lag met 9 µg/d (ADH = 2,4 µg/d).

Uit een onderzoek naar B12 waarden bij 3766 kinderen van 4 dagen oud tot 19 jaar ² bleek dat drie kinderen een waarde hadden van onder de 74 pmol/L, een frequentie van 1 op 1255, en 18 kinderen een waarde van onder de 148 pmol/L, een frequentie van 1 op 200. De grootste groep kinderen met waarden onder de 148 pmol/L kwam voor in de leeftijdscategorie van 12 tot 19 jaar, met een frequentie van 1 op 112. De laagste waarden werden gevonden bij blanke kinderen van 12 tot 19 jaar. Dit is echter gebaseerd op referentiewaarden die geen rekening houden met leeftijd. Neemt men er onderzochte waarden van B12 bij kinderen bij, komt een tekort nog vaker voor.

Conclusie
Een vitamine B12 tekort komt veel vaker voor dan gedacht. Doen we een voorzichtige schatting op basis van de cijfers uit verschillende onderzoeken, dan komen we op rond de 3% van de totale bevolking. Dat betekent in Nederland zo’n half miljoen mensen.

Niet alleen bij ouderen komt een tekort vaak voor, maar ook bij jongeren en kinderen zien we regelmatig tekorten. Als men referentiewaarden op leeftijd zou gebruiken, wat gezien de dalende hoeveelheid B12 gedurende het leven, eigenlijk zou moeten, ziet men dat een tekort aan vitamine B12 veelvuldig voorkomt.

Men is vaak nog in de veronderstelling dat dit niet zo is, waardoor veel mensen vroegtijdige diagnose en behandeling mislopen, met potentieel ernstige gevolgen.

Bronnen:
1. How common is vitamin B12 deficiency? Lindsay H Allen Am J Clin Nutr 2009;89(suppl):693S-6S
http://www.cdc.gov/nchs/nhanes/about_nhanes.htm
http://www.framinghamheartstudy.org/participants/offspring.html
2. Cobalamin Status and Its Biochemical Markers Methylmalonic Acid and Homocysteine in different Age Groups from 4 Days to 19 Years, Anne-Lise Bjørke Monsen, Helga Refsum, Trond Markestad, and Per Magne Ueland, Clinical Chemistry 49:12 2067–2075 (2003)

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #630 Gepost op: 03 september 2009, 10:41:42 »
Even een update, ik heb laten prikken en alles was goed. B12 waarde van 64, ijzer 24, Hb 8,1. Thyroid stimulerend hormoon was blijbaar in 2006 geprikt, was toen 1,5 iets aan de lage kant ofzo, maar geen idee wat dat is en wat dat nu dus in (iets met schildklier in elk geval). Vitamine D waarde 68.
Waardes zeggen me niet zoveel, zal er eens op gaan googelen.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #631 Gepost op: 03 september 2009, 12:22:12 »
Even een update, ik heb laten prikken en alles was goed. B12 waarde van 64,

Als ik het goed heb, mag je die waarde van 64 met 10 vermenigvuldigen en zou je dus een B12-gehalte hebben van 640. Dat is erg goed!
Maar als die 64 echt 64 is, heb je een extreem lage B12. Ik vermoed van niet, want dan zou je huisarts al aan de bel hebben getrokken; 64 is echt geen twijfelgetal meer.
Je HB is ook keurig, je ijzer weet ik niet zo. Bedoel je misschien ferritine?

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #632 Gepost op: 03 september 2009, 13:08:43 »
Volgens de assisitente ligt de b12 marge tussen de 20 en 120, dus ik neem aan dat dit idd dus gewoon met 10 vermenigvuldigd moet worden. Dat is dus erg goed?:cheer:
Achter ijzer staat de afkorting FE, dat zal dan ferritine zijn. Transferrine 2,3, ijzerverzadiging 0,42, ijzerbindingscapaciteit 57.
Interessant: hb in 2006: 8,4 (staat uitroepteken achter, te hoog?), 2007 8,2, nu 8,1.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #633 Gepost op: 03 september 2009, 17:51:02 »
Referentiewaarden

Transferrine = 2,1-3,7 g/l
http://memoboek.dynapaper.nl/73/transferrine.html

Transferrine-ijzerverzadiging = 20-50% nuchter
http://memoboek.dynapaper.nl/74/transferrine-ijzerverzadiging.html

Ferritine = man: 20 - 300 μg/l  vrouw: 15 - 150 μg/l.
http://memoboek.dynapaper.nl/33/ferritine.html

IJzerbindingscapaciteit
http://www.kiesbeter.nl/medischeinformatie/transferrine/transferrine/nvkc/
http://www.kiesbeter.nl/medischeinformatie/tijbc/tijbc/nvkc/ = 40 tot 75 micromol/l

HB = mannen: 8,5 - 11,0 mmol/l   vrouwen: 7,5 - 10,0 mmol/l
http://www.kiesbeter.nl/medischeinformatie/hb/hb/nvkc/
« Laatst bewerkt op: 03 september 2009, 17:59:14 door Hizikigrrrl »

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #634 Gepost op: 13 september 2009, 19:19:40 »
Ik had ergens gelezen dat bijvoorbeeld in ei weer een stofje zit wat de opname van b12 in de weg kan staan. Ook vit C zou opname kunnen verslechteren.
Je kan er volgens mij dan niet zomaar vanuit gaan dat als je alles optelt, je zeker genoeg binnen zou krijgen (buiten dat er ook een opname probleem kan zijn)
Mits het om heel lage waarden gaat kan je het volgens mij gewoon optellen en is de opname ook vrijwel 100%.
Overigens gaat men er ook van uit bij de geadviseerde 2,5 ug B12 waarde er daarvan nog eens 50% van verloren gaat bij de opname.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #635 Gepost op: 13 september 2009, 21:08:48 »
Overigens gaat men er ook van uit bij de geadviseerde 2,5 ug B12 waarde er daarvan nog eens 50% van verloren gaat bij de opname.

Van geen enkel belang. Die waarde behelst gewoon de geadviseerde inname. Het zou een mooie boel zijn als je bij elke geadviseerde dosis eerst nog eens zou moeten omrekenen naar welk percentage je daarvan eigenlijk opneemt en daar de dosis op moest aanpassen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #636 Gepost op: 13 september 2009, 21:21:58 »
Ik kan mij voorstellen als je het (exact) uit gaat rekenen hoeveel B12 je binnen krijgt, hoeveel je daarvan weer opneemt en dat wil vergelijken met de geadviseerde waarde B12 je ook wil weten wat de uitgangspunten zijn van de geadviseerde waarden. Het is aan de persoon zelf vast te stellen of het van belang is.
Neem je voedingsproducten met hele lage waarden, dus een hoge opname, dan kan je dus al voldoende binnen krijgen als je totaal bijv 2 ug binnen krijgt.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #637 Gepost op: 14 september 2009, 11:31:07 »
Even een update, ik heb laten prikken en alles was goed. B12 waarde van 64, ijzer 24, Hb 8,1. Thyroid stimulerend hormoon was blijbaar in 2006 geprikt, was toen 1,5 iets aan de lage kant ofzo, maar geen idee wat dat is en wat dat nu dus in (iets met schildklier in elk geval). Vitamine D waarde 68.
Waardes zeggen me niet zoveel, zal er eens op gaan googelen.

Dan zou ik toch maar nagaan welke eenheid daar gemeten is (b12), kan ook een heel erg tekort zijn.
(geloof niet zomaar elke dokter en assistente .. vooral niet op gebied van vitamines)

http://www.stichtingb12tekort.nl/forum/index.php?topic=6287.0
Je vitamine D is ook laag volgens de nieuwe referentiewaarden.


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #638 Gepost op: 14 september 2009, 12:44:18 »
Even een update, ik heb laten prikken en alles was goed. B12 waarde van 64, ijzer 24, Hb 8,1. Thyroid stimulerend hormoon was blijbaar in 2006 geprikt, was toen 1,5 iets aan de lage kant ofzo, maar geen idee wat dat is en wat dat nu dus in (iets met schildklier in elk geval). Vitamine D waarde 68.
Waardes zeggen me niet zoveel, zal er eens op gaan googelen.

Dan zou ik toch maar nagaan welke eenheid daar gemeten is (b12), kan ook een heel erg tekort zijn.
(geloof niet zomaar elke dokter en assistente .. vooral niet op gebied van vitamines)

Maar als die 64 echt 64 is (en niet 640), dan is dat zo extreem laag dat ze er absoluut klachten aan had overgehouden en het is ook zeker geen twijfelwaarde, zoals waardes tussen de 150-300 kunnen zijn.



Dit zijn de referentiewaarden van vitamine D:
25-hydroxy vit. D3: 30 - 120 nmol/l.
http://memoboek.dynapaper.nl/85/vitamine-d.html

Niet echt heel laag dus, maar aangezien deze waarden nu op zijn hoogst zijn (na alle zon vd afgelopen maanden), doe je er wel goed aan nog geregeld buiten even een kwartier zon mee te pakken deze herfst en winter.



Edit: Het ligt er trouwens ook aan waar je je laat testen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D#Laboratoriumanalyses
Volgens het UMCG zou je dan wel een tekort hebben. Eigenlijk zou je hiervan ook de referentiewaarden moeten weten. Ik zou me overigens geen grote zorgen gaan maken, maar wel opletten dat je voldoende binnenkrijgt, evt. met een supp.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2009, 13:02:01 door Hizikigrrrl »

Kiwi

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #639 Gepost op: 17 september 2009, 01:23:17 »
Overigens gaat men er ook van uit bij de geadviseerde 2,5 ug B12 waarde er daarvan nog eens 50% van verloren gaat bij de opname.

Van geen enkel belang. Die waarde behelst gewoon de geadviseerde inname. Het zou een mooie boel zijn als je bij elke geadviseerde dosis eerst nog eens zou moeten omrekenen naar welk percentage je daarvan eigenlijk opneemt en daar de dosis op moest aanpassen.

Precies! Je zou er toch van uit mogen gaan dat er bij die geadviseerde waarden rekening is gehouden met hoeveel je daadwerkelijk van een stof opneemt. Maar goed, dat heb ik Dick al vaker proberen uit te leggen, hij schijnt het gewoon niet te willen snappen of zo.