Appels en peren vergelijking...
Dezelfde argumentatie is daar op van toepassing. Het is selectief op het ene toe te passen en op ander niet.
Dus dan kan je stellen dat het 'natuurlijk wel of niet' niet echt van toepassing is op beiden situaties?
Jeetje, dat argument komt me bekend voor, dat dieren er voor de mens zijn
Ja, dat is waarom er dieren misbruikt worden. Willen we het misbruik stoppen moeten we niet meer dieren behandelen alszijnde voor ons.
Alleen jammer dat het verder geen steek ermee te maken heeft. De kat is een carnivoor, fysiologisch gezien. Daar verandert domesticatie (voor zover je de kat gedomesticeerd kan noemen) en wat wij mensen hen voor zetten verder vrij weinig aan.
Dat is zeker zo.
In mijn ogen verklein je de impact alles behalve als je een kat vegetarisch gaat voeren, aangezien het dier er niet op gebouwd is en je als mens een uitsluitend vegetarisch dieet aan het dier geeft.
Hoezo verklein je de impact niet?
Ben je bekend met de impact van katten(voer) op het milieu?
Dat je er geen dwang voor nodig hoeft te hebben en dat je alsnog alle voedingstoffen binnenkrijgt, maakt het nog geen natuurlijke situatie, laat staan een diervriendelijke voor de kat in kwestie.
Er is sowieso niets 'natuurlijk' aan de situatie waarin de katten leven. Wat maakt het dan uit op gewoon het ene onnatuurlijke voedsel te vervangen met het andere onnatuurlijke voedsel, zolang het alle voedingsstoffen bevat en de kat er lichamelijk niet onder lijdt? Ik zie het probleem niet.
Wat is er tegennatuurlijk aan rauw vleesvoer?
Kat jaagt niet, kat krijgt dieren die deze niet zou eten of niet zo snel zou eten, dier eet vleestypes die deze niet snel zal eten, voer wordt voorgezet door de mens etc.
Castreren en steriliseren is m.i. een heel ander discussiepunt.
Nee, het is ook een keuze die je maakt. Tussen twee kwaden. Vanwege een hoger doel, nl. dat het niet gunstig is als dieren voortplanten buiten en er meer zwerfdieren komen.
Bij vegavoer voor katten maak je de keuze om, hoewel het inderdaad raar voelt om een carnivoor voeding te geven zonder vlees, er een groter doel is, waarom je dus een keuze moet maken. Zolang die keuze niet perse nadelige gevolgen met zich meebrengt, is daar m.i. geen probleem mee.