Vegatopia Forum

Eieren van 'huisdier-kippen'?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Eieren van 'huisdier-kippen'?
« Gepost op: 17 juli 2012, 12:51:15 »
Ok, ik zit er al tijden over te piekeren, de voeding van L.
Ik zou haar uiteraard het liefste volledig veganistisch willen opvoeden, maar ik begin er toch steeds meer aan te twijfelen. We zaten al met het sociale aspect (praktisch nooit mee kunnen eten bij traktaties op school, lastig op feestjes, dat soort dingen), maar ik twijfel ook steeds meer over het gezondheidsaspect. Ik geloof wel dat het kan, mits je heel zorgvuldig de maaltijden afstemt, en ik vraag me af of ik zo zorgvuldig kan zijn. Hoe dan ook, ik begin er dus steeds meer aan te denken om haar toch wel wat dierlijke producten te laten eten. Eieren lijken me een makkelijke en voedzame oplossing. Ik zou ze dan alleen het liefste van iemand zoals Haantje willen hebben; iemand die een paar kipjes heeft en daar liefdevol mee omgaat. Haantje woont alleen iets te ver weg en ik ken niemand in mijn omgeving die kippen heeft (tja, niet zo gek ook, in Amsterdam). Daarom vroeg ik me af of er iets bestaat, waarbij je eieren van dat soort mensen kan kopen, het liefste niet al te ver van de stad? Heeft iemand een idee hoe ik daar achter kan komen? Het heeft geen haast want we hebben nog geen knopen doorgehakt en het is nu sowieso nog niet nodig, maar ik zou het fijn vinden als ik weet dat de mogelijkheid er is.

Aiko

Re:Eieren van 'huisdier-kippen'?
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2012, 12:57:12 »
Daarom vroeg ik me af of er iets bestaat, waarbij je eieren van dat soort mensen kan kopen, het liefste niet al te ver van de stad? Heeft iemand een idee hoe ik daar achter kan komen?

Rondfietsen en met name in landelijke omgeving kijken of je ergens bordjes 'eieren te koop' ziet staan. Met wat geluk staat er bij het huis geen joekel van een schuur dat dient als broedhok, en zijn het eieren van particulieren die op kleinschalige basis wat eitjes hebben.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eieren van 'huisdier-kippen'?
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2012, 13:03:02 »
Daarom vroeg ik me af of er iets bestaat, waarbij je eieren van dat soort mensen kan kopen, het liefste niet al te ver van de stad? Heeft iemand een idee hoe ik daar achter kan komen?

Rondfietsen en met name in landelijke omgeving kijken of je ergens bordjes 'eieren te koop' ziet staan. Met wat geluk staat er bij het huis geen joekel van een schuur dat dient als broedhok, en zijn het eieren van particulieren die op kleinschalige basis wat eitjes hebben.

Ik geloof dat ik het ook zo zou doen.

De gezondste eieren komen van kippen die lekker buiten rondscharrelen en dus ook wormpjes eten ipv alleen maar granen (kippen zijn immers alleseters). Er kan zo wel wat meer dioxine in de eieren zitten, maar je zult L. er vast geen tientallen per week geven. Wat mij betreft staat dat niet in verhouding met de vele goede voedingsstoffen die er in eieren zitten en die je moeilijk of niet uit vegan voeding haalt


Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Eieren van 'huisdier-kippen'?
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2012, 13:12:47 »
Ik heb ergens in Waterland weleens op die manier eieren langs de weg gekocht, ik ging er toen direct vanuit dat het eigengehouden kippen waren (de eieren waren ook ongestempeld). Bij zo iemand die ook troep antiek langs de weg verkoopt.
This is between me and the vegetable!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Eieren van 'huisdier-kippen'?
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2012, 13:17:07 »
Mijn ouders verkochten vroeger aan kennissen. Maar ja, dat is niet meer. Heb je geen collega's met kippen? Ik heb een keer van een vriendin eieren gekregen, die had ze weer van een collega. Of zo.

Re:Eieren van 'huisdier-kippen'?
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2012, 13:27:09 »

We hebben hier wat onenigheid over de bijkomstigheid van doorgedraaide hanekuikens. We overwegen ook zelf kippen te houden, maar ik voorzie toch dat er 'ongelukjes' gebeuren (kippen buiten het hok, op de weg, vossen in de buurt, verzin maar) waardoor ik me afvraag naar welke kant de balans van dierenleedbesparing/doding dan uitslaat. Plus dat je voor iedere kip dus ook een haan moet houden, anders verdwijnt er voor iedere kip die je aanschaft alsnog een haantje in de hakmolen - maar ik laat me graag corrigeren als ik dat verkeerd beredeneerd heb.
Wat ik me nu dus eigenlijk afvraag, is, grof gezegd: (let op, hier komt de vraag van het jaar) Hoeveel eieren krijg je per haan?

En/of: Hoeveel haantjes worden er per hen uitgebroed? Is dat ongeveer 1:1?
En hoeveel eieren legt een legkip gedurende haar productieve leven (bij de commerciële kippenhouder bedoel ik dan, even in het midden latend of die scharrel, vrije uitloop of biologisch boert)?
Hoe lang leeft een hen, en voor welk deel daarvan legt ze eieren?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eieren van 'huisdier-kippen'?
« Reactie #6 Gepost op: 17 juli 2012, 13:50:58 »
Daarom vroeg ik me af of er iets bestaat, waarbij je eieren van dat soort mensen kan kopen, het liefste niet al te ver van de stad? Heeft iemand een idee hoe ik daar achter kan komen?

Rondfietsen en met name in landelijke omgeving kijken of je ergens bordjes 'eieren te koop' ziet staan. Met wat geluk staat er bij het huis geen joekel van een schuur dat dient als broedhok, en zijn het eieren van particulieren die op kleinschalige basis wat eitjes hebben.

Ik geloof dat ik het ook zo zou doen.

De gezondste eieren komen van kippen die lekker buiten rondscharrelen en dus ook wormpjes eten ipv alleen maar granen (kippen zijn immers alleseters). Er kan zo wel wat meer dioxine in de eieren zitten, maar je zult L. er vast geen tientallen per week geven. Wat mij betreft staat dat niet in verhouding met de vele goede voedingsstoffen die er in eieren zitten en die je moeilijk of niet uit vegan voeding haalt.

Ja misschien is dat wel een idee inderdaad. Kan wel een flinke fietstocht worden dan :)
@Hiziki: Hoeveel eieren denk je dat ze minimaal zou moeten eten per week?


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eieren van 'huisdier-kippen'?
« Reactie #7 Gepost op: 17 juli 2012, 14:56:15 »

@Hiziki: Hoeveel eieren denk je dat ze minimaal zou moeten eten per week?



De meningen verschillen hierover, van maar een paar (voedingscentrum) tot iedere dag minimaal een (minder conventionele organisaties).

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Eieren van 'huisdier-kippen'?
« Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2012, 15:25:00 »
Degeitenboerderij in het Amsterdamse bos verkoopt ook eieren, zonder enige kennis van kippen, vind ik dat er best kipvriendelijk uitzien.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eieren van 'huisdier-kippen'?
« Reactie #9 Gepost op: 17 juli 2012, 17:34:59 »
Degeitenboerderij in het Amsterdamse bos verkoopt ook eieren, zonder enige kennis van kippen, vind ik dat er best kipvriendelijk uitzien.

Ja dat hoorde ik net ook, ik zal daar eens een kijkje gaan nemen.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eieren van 'huisdier-kippen'?
« Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2012, 17:39:11 »
 :-* Wat lief dat je dat zo zegt, M.
Succes met je afweging en zoektocht!
Misschien kun je een briefje ophangen bij de biowinkel waar je vaak komt? Ook in stadstuinen worden kippen gehouden, weliswaar vaak zonder haan.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Eieren van 'huisdier-kippen'?
« Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2012, 19:51:01 »
Moeilijke afweging voor jullie!

Schuin tegenwoordig het oude stadsdeelhuis van Zeeburg staat een soort vrijstaand pand en die mensen hadden altijd een bordje met eieren te koop van hun kippen. Ik ken iemand die die mensen kent, ik kan als je dat wilt wel vragen of zij weet of ze dat nog doen.

Oceaandeli http://www.oceaandeli.nl/ in Oost heeft boerderij-eieren, misschien kun je ze vragen van welke boederij die komen maar misschien vind je dat al te onpersoonlijk/onduidelijk.

Geen huisdierkip maar de eieren van boer Maarten zijn ook goed aangeschreven, te bestellen bij Ruud Maaz http://www.ruudmaaz.nl/winkel/zuivel/verse-biologische-eieren-6-stuks en te koop op zijn kraam elke zaterdag op de Boerenmarkt (Maarten zelf staat ook vaak in die kraam en hij ziet er uit alsof 'ie aardig met zn kippen omgaat) maar dat is wat anders dan je vroeg.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2012, 19:55:32 door Selly »
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eieren van 'huisdier-kippen'?
« Reactie #12 Gepost op: 17 juli 2012, 21:08:29 »
:-* Wat lief dat je dat zo zegt, M.
Succes met je afweging en zoektocht!
Misschien kun je een briefje ophangen bij de biowinkel waar je vaak komt? Ook in stadstuinen worden kippen gehouden, weliswaar vaak zonder haan.

:)
Kun je niet wat dichterbij komen wonen? ;)

Moeilijke afweging voor jullie!

Schuin tegenwoordig het oude stadsdeelhuis van Zeeburg staat een soort vrijstaand pand en die mensen hadden altijd een bordje met eieren te koop van hun kippen. Ik ken iemand die die mensen kent, ik kan als je dat wilt wel vragen of zij weet of ze dat nog doen.

Oceaandeli http://www.oceaandeli.nl/ in Oost heeft boerderij-eieren, misschien kun je ze vragen van welke boederij die komen maar misschien vind je dat al te onpersoonlijk/onduidelijk.

Geen huisdierkip maar de eieren van boer Maarten zijn ook goed aangeschreven, te bestellen bij Ruud Maaz http://www.ruudmaaz.nl/winkel/zuivel/verse-biologische-eieren-6-stuks en te koop op zijn kraam elke zaterdag op de Boerenmarkt (Maarten zelf staat ook vaak in die kraam en hij ziet er uit alsof 'ie aardig met zn kippen omgaat) maar dat is wat anders dan je vroeg.

Ik kom wel af en toe in Zeeburg dus dan kan ik zelf ook even kijken, bedankt! Mijn moeder begon ook over Ruud Maaz, zou inderdaad misschien ook nog een optie zijn als ik niks anders vind. Alle tips zijn mooi meegenomen :)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Eieren van 'huisdier-kippen'?
« Reactie #13 Gepost op: 17 juli 2012, 21:58:39 »
Met boerenmarkt bedoel ik trouwens de boerenmarkt op de Noordermarkt.
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eieren van 'huisdier-kippen'?
« Reactie #14 Gepost op: 18 juli 2012, 09:31:45 »
Met boerenmarkt bedoel ik trouwens de boerenmarkt op de Noordermarkt.

Oh ja, dat begreep ik al wel hoor :)

Ik open nog even een draadje in het kids&co forum.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Eieren van 'huisdier-kippen'?
« Reactie #15 Gepost op: 19 juli 2012, 10:07:21 »
Wat ik me nu dus eigenlijk afvraag, is, grof gezegd: (let op, hier komt de vraag van het jaar) Hoeveel eieren krijg je per haan?

En/of: Hoeveel haantjes worden er per hen uitgebroed? Is dat ongeveer 1:1?

Niemand weet het antwoord blijkbaar? Of zijn de vragen niet relevant?



Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eieren van 'huisdier-kippen'?
« Reactie #17 Gepost op: 19 juli 2012, 17:38:55 »
Bij mensen worden er net iets meer jongens dan meisjes geboren.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Re:Eieren van 'huisdier-kippen'?
« Reactie #18 Gepost op: 20 juli 2012, 11:51:34 »
Op deze website ook nog een nuttig stukje info.

Een kip in de bio-industrie legt ongeveer 300 eieren per jaar. Na een jaar loopt haar 'productie' terug en gaat ze naar het slachthuis. Aangenomen dat er voor elke kip ook een haan geboren wordt, krijg je dus 300 legbatterij/scharrel/vrije uitloop/biologische? eieren voor een dood hanenkuikentje en een dode eenjarige kip.  :-[
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline myrsky

  • ***
  • 137
  • Geslacht: Man
Re:Eieren van 'huisdier-kippen'?
« Reactie #19 Gepost op: 20 juli 2012, 13:45:46 »
Vindt het Thema ook interessant, ik denk meer in de richting zelfs kippen te houden (zelfs bij de buurboer weet ik niet (of wel ..) wat hij met de jonge haantjes gaat doen, daarom is dit geen alternatieve voor mij), en dan nog best kippens die van ergens 'bevrijd' zijn, echte noodgeval kippen dues, die bij ons kunnen leven (en veel later sterven) en wij hebben dann af en toe een paar eieren voor lekker fins gebak. Op duitse dierenasielpaginas heb ik ook al af en toe kippen gezien ...