Vegatopia Forum

Tandpasta

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mohan

Tandpasta
« Gepost op: 16 juni 2010, 15:42:48 »
Sindskort gebruik ik 2 soorten vegetarische tandpasta: Met Neemextract en met Orientaalse basilicumextract. Ik laat het wel weten hoe het bevalt en of me gebit erop vooruitgaat! (ik snoep graag en veel ...)

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Tandpasta
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2010, 15:54:42 »
Bestaat er ook niet-vegetarische tandpasta dan? Ik let daarbij eigenlijk nooit op de ingrediënten.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Tandpasta
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2010, 18:32:06 »
Neemtandpasta? Geinig, waar heb je die vandaan?

Edit: Oh ik zie het al ;D
Sin chile, no tiene chiste!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tandpasta
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2010, 18:49:09 »
Bestaat er ook niet-vegetarische tandpasta dan? Ik let daarbij eigenlijk nooit op de ingrediënten.
Dito.
maar geen mens die mij van de parodontax af krijgt.

Offline Juud74

  • **
  • 49
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tandpasta
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2010, 20:05:25 »
Arghhh, zit er ook al iets vlezigs in reguliere tandpasta?


Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Tandpasta
« Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2010, 09:41:08 »
Volgens mij zitten er geen dierlijke producten in tandpasta, maar het kan natuurlijk wel op dieren getest zijn.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Tandpasta
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2010, 14:09:11 »
Er was eens een kunstproject die alle producten tentoonstelde waarin varken zit. Tandpasta was ook een van die producten, maar het werd mij niet duidelijk wat er dan precies in zit.

Re:Tandpasta
« Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2010, 14:10:50 »

Het dode varken is overal goed voor
RECENSIE, Van onze medewerker Jeroen Junte op 09 juli '08, 11:52, bijgewerkt 16 juli '08, 13:10
Kwarttaart met gelantine afkomstig van een varken.

ROTTERDAM Slecht nieuws voor vegetariërs. Ook kauwgum, drop en ander snoepgoed is verboden eetwaar. Zelfs tandpasta kan eigenlijk niet. En wie helemaal recht in de vegetarische leer is, moet zelfs op zoek gaan naar een alternatief voor de alledaagse haarconditioner, wasverzachter en bodylotion. Strikt genomen kan zelfs het vuur om groenten te koken niet worden aangestoken met een lucifer. Al deze producten bevatten namelijk dierlijke ingrediënten – van het varken om precies te zijn.

Ontwerpster Christien Meindertsma is nagegaan wat er na de slacht precies met een varken gebeurt. Ze ontdekte dat er naast gehaktbal, karbonade en frikadel nog 187 andere producten zijn waarvoor het varken wordt gebruikt. Via het slachthuis belandde ze onder andere in apotheken, tattooshops, de operatiekamer, het munitiedepot en de slijterij. Een groot aantal van deze 187 producten staat uitgestald op de tentoonstelling PIG 05049 in de Kunsthal in Rotterdam.

Ook in eerdere ontwerpen stelde Meindertsma de kloof aan de kaak die gaapt tussen de natuur en onze consumptiemaatschappij. Zo breide ze truien waarvoor precies de wol van één schaap werd gebruikt. De koper kreeg bij de trui een paspoort van het schaap, met daarin vermeld naam, plaats, ras en leeftijd van het schaap, inclusief pasfoto. Een trui roept toch een andere gevoel op als je precies weet van welk schaap de wol afkomstig is.

Deze gedachtengang heeft ze met PIG 05049 – het varken is gereduceerd tot een nummer, er staat nog net geen barcode bij – nog verder doorgevoerd. Ze heeft het varken ontleed tot zeven categorieën; vlees, huid, beenderen, organen, bloed, vet en overig. Vervolgens is ze nagegaan waar de lichaamsdelen voor worden gebruikt. Met bizar, af en toe zelfs lachwekkend resultaat.

Zo wordt collageen, dat afkomstig is uit de huid, gebruikt voor zowel bier als aspirine – hetzelfde varken dat je koppijn geeft na drankgelach, verlost je daar de volgende dag ook weer van. Ook tot nadenken stemt de combinatie kogels en schoonheidsinjecties in het gelaat, waarin eveneens collageen is verwerkt.

Bij het zien van al dit soort uiteenlopende producten – zeep, antivries en verf (vet), scheerkwast en insuline (overig), sigarettenfilter (bloed) en tamboerijn (orgaan) – bekruipt je het beklemmende gevoel dat in onze consumptiemaatschappij het varken geen dier meer is, maar een leverancier van industriële grondstoffen.

Zelfs het boek PIG 05049, dat tegelijk met de tentoonstelling verschijnt, is deels gemaakt van varkensresten; van de beenderen wordt lijm gemaakt voor de kaft.

Wat bijdraagt aan het gevoel van vervreemding is de presentatie van deze producten in de klassieke verpakking van plastic bakje met folie, uitgestald in een zoemende koelopslag. De procentuele opbrengst van de zeven categorieën wordt weergegeven met een diagram dat associaties oproept met de staalproductie in de Sovjet-Unie.

Het enige varken dat op de tentoonstelling is te zien, staat op de muur in de vorm van contouren waarin de cijfers van 1 tot 187 staan, zodat je precies kunt zien van welk deel van het varken elk product is gemaakt.

Het varken is dus alomtegenwoordig in het alledaagse leven. Niettemin wordt het in grote delen van wereld beschouwd als onrein, en heeft daar dientengevolge een status die bungelt ergens tussen de rat en kakkerlak. De rest van de wereld ziet het varken slechts als leverancier van grondstoffen voor voedsel en 187 andere producten. Misschien verdient het varken wel iets meer respect dan het nu krijgt (zwijn is zelfs een veelgebruikt scheldwoord). Toch iets om over na te denken bij het lezen van dit krantenartikel, dat is gedrukt met inkt waarin – jawel – varkenresten zijn verwerkt.

Rotterdam, Kunsthal (Museumpark): PIG 05049, ontwerpster Christien Meindertsma onderzocht wat er van een door varken gemaakt wordt; van autoverf, kwarktaart tot zeep en bier, t/m 28 september; di t/m za 10-17u zo 11-17u. Tel. 010-4400301. Het boek PIG 05049 is verschenen bij uitgeverij Flocks, 38,50 euro.

http://www.volkskrant.nl/recensies/kunsttips/article1041309.ece/Het_dode_varken_is_overal_goed_voor

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tandpasta
« Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2010, 15:33:18 »
Heb vroeger een keer tandpasta van eigenmerk DA gekocht, daar zat gelatine in  :-X
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Tandpasta
« Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2010, 17:26:17 »
Hier een korte presentatie van het boek PIG05049 door Christien Meindertsma zelf: http://www.tedxamsterdam.com/2009/video-christien-meindertsma-on-pig05049/.

Ik weet niet helemaal goed wat ik moet met dit soort info....

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Tandpasta
« Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2010, 17:32:05 »
Het kan er maar beter niet zijn he? ;)

Het is wel een beetje een koffietafelboek, eigenlijk.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Tandpasta
« Reactie #11 Gepost op: 20 juni 2010, 20:31:58 »
Zeg het is ook helemaal niet de bedoeling dat je dat spul opeet he. Je moet het weer uitspugen na het tandenpoetsen.
Ik gebruik trouwens Weleda tandpasta (de rode verpakking) prima tevreden mee.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tandpasta
« Reactie #12 Gepost op: 20 juni 2010, 20:41:31 »
Zeg het is ook helemaal niet de bedoeling dat je dat spul opeet he. Je moet het weer uitspugen na het tandenpoetsen.
Ik gebruik trouwens Weleda tandpasta (de rode verpakking) prima tevreden mee.

Dat is de ratanhia toch? Die heb ik nu ook, maar ik vind de gele (met venkel) en de blauwe (zout) het 'lekkerst'!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Tandpasta
« Reactie #13 Gepost op: 20 juni 2010, 21:07:50 »
Zeg het is ook helemaal niet de bedoeling dat je dat spul opeet he. Je moet het weer uitspugen na het tandenpoetsen.
Ik gebruik trouwens Weleda tandpasta (de rode verpakking) prima tevreden mee.

Dat is de ratanhia toch? Die heb ik nu ook, maar ik vind de gele (met venkel) en de blauwe (zout) het 'lekkerst'!

Ja zoiets. Oh die andere ken ik niet.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Tandpasta
« Reactie #14 Gepost op: 21 juni 2010, 00:47:04 »
Tja, het is nu eenmaal zo dat veel verworvenheden der mensheid te danken zijn aan dierlijk materiaal. In de prehistorie hebben de botten zich als uiterst nuttig bewezen. Veel authentieke muziekinstrumenten hebben darmen als snaren. Het is dan ook een stuk moeilijker om dat eenvoudig te verkrijgen materiaal te vervangen door iets synthetisch (en synthetisch heeft een nogal negatieve connotatie). Zo heeft het mij ook de nodige tijd gekost om te beseffen dat 'puur natuurlijke' ossengalzeep eh... ossengalzeep is. Helemaal verbaasd ben ik dus niet dat het varken zo universeel toepasbaar is. Maar tandpasta... dat is toch gewoon kalk, water, munt of ander smaakstofje en verder heb je niets nodig. Wij zijn trouwens enthousiaste gebruikers van Paradontax, een beetje vreemd, maar wel lekker.
Gemüse ist mein Fleisch

Re:Tandpasta
« Reactie #15 Gepost op: 21 juni 2010, 11:49:18 »
Tja, het is nu eenmaal zo dat veel verworvenheden der mensheid te danken zijn aan dierlijk materiaal. In de prehistorie hebben de botten zich als uiterst nuttig bewezen. Veel authentieke muziekinstrumenten hebben darmen als snaren. Het is dan ook een stuk moeilijker om dat eenvoudig te verkrijgen materiaal te vervangen door iets synthetisch (en synthetisch heeft een nogal negatieve connotatie). Zo heeft het mij ook de nodige tijd gekost om te beseffen dat 'puur natuurlijke' ossengalzeep eh... ossengalzeep is. Helemaal verbaasd ben ik dus niet dat het varken zo universeel toepasbaar is. Maar tandpasta... dat is toch gewoon kalk, water, munt of ander smaakstofje en verder heb je niets nodig. Wij zijn trouwens enthousiaste gebruikers van Paradontax, een beetje vreemd, maar wel lekker.

Met veel producten heb ik ook niet zoveel moeite, sowieso ben ik niet zo heel strak in de leer als het om afgeleide producten gaat. Wat mij wel een beetje tegenstaat is als het volkomen onnodig is als het gebruikt wordt. Voor de filtering van bier en sappen bijvoorbeeld. Of in tandpasta. Of in brood.

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Tandpasta
« Reactie #16 Gepost op: 21 juni 2010, 15:02:42 »
Maar wat zit er dan in tandpasta? Ik heb gisteren nog een zooi tubes bekeken maar nergens gelatine of andere mij bekende dierlijke ingredienten in gevonden. Ik ben toch wel benieuwd! Ik ben zelf een fanatieke Parodontax gebruiker, zou ook niet zo snel hiervan afstappen eigenlijk aangezien het voor mij een grote verbetering van mijn gevoelige tandvlees betekende.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Tandpasta
« Reactie #17 Gepost op: 21 juni 2010, 16:55:24 »
Ik wacht op de Parodontax poll.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Re:Tandpasta
« Reactie #18 Gepost op: 21 juni 2010, 21:08:27 »
Maar wat zit er dan in tandpasta? Ik heb gisteren nog een zooi tubes bekeken maar nergens gelatine of andere mij bekende dierlijke ingredienten in gevonden. Ik ben toch wel benieuwd! Ik ben zelf een fanatieke Parodontax gebruiker, zou ook niet zo snel hiervan afstappen eigenlijk aangezien het voor mij een grote verbetering van mijn gevoelige tandvlees betekende.

Dat is mij ook niet duidelijk. Ik vermoed ook iets van gelatine als verdikkingsmiddel. Dan lijkt het mij goed mogelijk dat het niet in Parodontax zit, die heeft wel echt een andere smeuïgheid.

Re:Tandpasta
« Reactie #19 Gepost op: 21 juni 2010, 21:27:10 »
Ladies and gentleman... we got him:

Het gaat om de stof Glycerine, een soort alcohol. Het wordt zowel gebruikt als zoetmaker en als oplosmiddel. Deze kan een dierlijke oorsprong hebben, maar ook een plantaardige. Als er Glycerine in zit, weet je dus nog niet waarvan dit gemaakt is (mocht het belangrijk voor je zijn).

Wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Glycerine
Document van de varkensindustire: http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=3&ved=0CCoQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.devarkenshouder.nl%2Fuploads%2FOm%2520het%2520varken%2520kun%2520je%2520bijna%2520niet%2520heen_2.pdf&rct=j&q=tandpasta+varken&ei=ULsfTKWKOYj9Oc7v0fAL&usg=AFQjCNGHqMBHfAODUtNmY_0DCv5PDG8GuA