Vegatopia Forum

Speculoospasta

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Speculoospasta
« Gepost op: 28 april 2008, 14:15:17 »
Ik heb net in Delhaize speculoospasta gekocht. Mmmm het smaakt naar vroeger, toen papa zijn speculoosjes in de koffie sopte en deze op mijn boterhammetje legde.  :taart-yum:
Heeft iemand anders het al geprobeerd?
Ik vind 'm wel een beetje te dik van textuur.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2008, 14:15:43 door IneN »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Speculoospasta
« Reactie #1 Gepost op: 28 april 2008, 15:56:05 »
Het lijkt me heerlijk!
Waarom heet het eigenlijk geen speculaaspasta?


Edit: ik zie het al, ivm octrooi.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2008, 16:04:22 door Hizikigrrrl »

Re:Speculoospasta
« Reactie #2 Gepost op: 28 april 2008, 16:09:11 »
Wij deden het altijd zonder pasta. Gewoon een paar speculaasjes op brood. Is nog lekker knapperig ook. Tenminste, als je ze niet pas met de lunch in je lunchtrommeltje aantreft, want tegen die tijd is het spontaan pasta geworden.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2008, 16:09:39 door Juf @ñs »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Speculoospasta
« Reactie #3 Gepost op: 28 april 2008, 17:36:24 »
Hmm da's waar, als je ze op je brood doet zonder koffie (en zonder pasta ;) ) blijven ze lekker knapperig. Maar dit is wel eens zo handig.
Wel èrg veel 'vet' en calorietjes (ik eet ook nooit choco), dus ga de pot in het weekend aan vriendje/ouders doneren ;)
HBVL had er in het weekend een artikeltje over, mijn mama was dus al geïnteresseerd, maar had ze nog nooit zien staan in de winkel (de potten pasta dus).

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Speculoospasta
« Reactie #4 Gepost op: 28 april 2008, 18:28:00 »
Ik wil ook een pot, maar in NL is dat niet te verkrijgen. Misschien Meneer koekje maar eens naar de Delhaize in Putte sturen.
Wat kost het? En is de smaak beter dan gewone speculaasje op brood?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Speculoospasta
« Reactie #5 Gepost op: 28 april 2008, 20:52:04 »
De smaak is precies hetzelfde als speculoos, dus ook als speculoos op brood, echt lekker, en doet denken aan Sinterklaas :) (en aan vroeger, zoals eerder vermeld :) ).
Ik kocht mijn pot in Delhaize, hij was niet geprijst, maar heb 'm toch meegenomen. Nu even mijn kasticketje uit mijn tas gehaald > de pot kostte 2,49 euro. Beetje veel, maarja, wat is veel... Alles is duur tegenwoordig ;) En voor 1 keertje...
Het is echt de moeite!

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Speculoospasta
« Reactie #6 Gepost op: 29 april 2008, 12:11:46 »
Wij deden het altijd zonder pasta. Gewoon een paar speculaasjes op brood. Is nog lekker knapperig ook. Tenminste, als je ze niet pas met de lunch in je lunchtrommeltje aantreft, want tegen die tijd is het spontaan pasta geworden.

Oh, dat heb ik lang niet meer gegeten! Speculaas op brood was bij ons thuis altijd een echte traktatie.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Speculoospasta
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2008, 10:02:12 »
Ik mis eigenlijk een beetje de smaak van koffie in de pasta. Nu had ik een goed idee (en het bleek ook lekker te zijn, nadat ik het uitprobeerde met iemand die argwanend naar mijn kookkunsten stond te kijken  :O ):

Maak verloren brood, deze keer gedrenkt in koffie (ipv eitjes), bak deze boterhammetjes lekker op en smeer er speculoospasta over!
MMMmm :) :) Aanrader als dessert.

(en heel gemakkelijk, want het lukte zelfs mij om het te maken :) ).

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Speculoospasta
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2008, 10:18:44 »
http://webpalet.titeca.net/2008-04/speculoospasta/

Ik heb gisteren eindelijk een pot kunnen kopen. Die pasta is blijkbaar zo populair dat het altijd uitverkocht is.

Om het nog verwarrender te maken, er bestaat nog een andere variant ook. De speculaaspasta van het merk Specula, wordt alleen verkocht bij de bakker.




Het verschil Speculaas/ speculoos:

 
Het gewone woord is speculaas.

Toch is er een onderscheid. Speculaas is kruidenkoek, terwijl speculoos gekaramelliseerde koek is. In België wordt geen echte speculaas (met speculaaskruiden) gemaakt. Belgische fabrikanten die naar Nederland exporteren, noemen hun producten bewust speculoos om aan te geven dat er geen speculaaskruiden in zitten.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2008, 10:20:55 door Brent »

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Speculoospasta
« Reactie #9 Gepost op: 09 december 2008, 19:45:10 »
In Nederland, en in ieder geval bij de AH XL in Nijmegen heb je nu ook speculoospasta. Van het merk Lotus. Ga het morgenochtend proberen.

Kiwi

Re:Speculoospasta
« Reactie #10 Gepost op: 09 december 2008, 19:57:52 »
Het was even te koop bij de Aldi (maar een actieartikel, dus ook snel weer uit het assortiment), en ook bij de Jumbo en Super de Boer verkopen ze het tegenwoordig.

Schanulleke

Re:Speculoospasta
« Reactie #11 Gepost op: 09 december 2008, 21:05:48 »
Ik heb laatst een pot gekocht bij een Poiesz-supermarkt (maar die winkelketen zit volgens mij alleen in het noorden des lands...)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Speculoospasta
« Reactie #12 Gepost op: 09 december 2008, 21:43:20 »
Ja in grote AH's is ie er nu ook even. En we kregen laatst een proefverpakking in de bus maar niet geproefd.
,,,,فلافل

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Speculoospasta
« Reactie #13 Gepost op: 09 december 2008, 21:57:11 »
Ik zie er de laatste tijd regelmatig reclame voor op tv. Het lijkt me helemaal niet lekker, alhoewel ik vroeguh graag een speculaasje op brood mocht eten.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Speculoospasta
« Reactie #14 Gepost op: 10 december 2008, 00:11:53 »
Een jaar of vijftien, twintig geleden heeft Albert Heijn ook nog eens een blauwe maandag speculaaspasta verkocht. Drie nieuwe boterhampasta's hadden ze; de andere twee waren witte chocolade- en cocos-.
Ik zal het nooit vergeten. :(
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Speculoospasta
« Reactie #15 Gepost op: 10 december 2008, 08:31:33 »
Ik vond het wel lekker, heb er een boterham mee geproefd.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Speculoospasta
« Reactie #16 Gepost op: 10 december 2008, 09:43:12 »
Vond het best lekker, maar het haalt het niet bij speculaas op brood.

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Speculoospasta
« Reactie #17 Gepost op: 10 december 2008, 10:21:27 »
Ik vind ook dat het niet kan tippen aan gewoon speculoos op de boterham.. de textuur zint me gewoon niet zo, en ik vind de smaak nog nét iets anders.

Schanulleke

Re:Speculoospasta
« Reactie #18 Gepost op: 10 december 2008, 15:50:51 »
Heb vandaag weer een pot gekocht (van Lotus). Er is 1 ingredient waarvan ik me afvraag of het plantaardig of dierlijk is: natriumwaterstofcarbonaat. Heeft iemand enig idee?

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Speculoospasta
« Reactie #19 Gepost op: 10 december 2008, 16:37:59 »
Zie hier.

Geen dierlijk bestanddeel dus.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan