Van huiskamerrestaurant is het intussen "het beste vegetarisch restaurant" geworden volgens de groene GaultMillau, dus stond het op ons verlanglijstje. Onthaal en bediening zijn zeker op een hoog niveau. Het interieur is hedendaags en fris, met voldoende ruimte tussen de tafels.
Sommige zaken wijken af van een gewoon restaurant. De "v" achter gerechten staat hier voor veganistisch. Wijnen zijn veelal bio, vele rond 30 euro, maar we hadden een hele leuke witte Italiaanse voor een goede twintig.
Een beetje afwijkend dat je eerst de wijnkaart krijgt en pas later de eetkaart. Nu neem ik aan dat het bij vegetarische gerechten iets minder nauw luistert welke wijn je bij welk gerecht kiest, maar toch wat ongewoon. Hoewel het ook wijst op het bevorderen van wijngebruik, terwijl er ook volop groentesmoothies werden gemaakt en er ook bieren verkrijgbaar zijn. Flessenwater staat ook op tafel en wordt aangerekend: allerlei kleine extra's die de rekening wat aandikken, zoals ook het bij de aanvang voorgestelde brood (lekker, van lokale bakker) met drie smeersels (rode biet, zongedroogde tomaten, wortel-pompoen). Smaakvol, maar ik kan het invoelen dat hier en daar iemand bedenkingen heeft bij dit redelijk prijzige (een 9 euro), een beetje vriendelijk opgedrongen, voorafje/begeleiding. (Er bestaan zaken waar je brood en smeersels er gewoon bijkrijgt.) Een kleine amuse, opgediend in lepel, van pastinaakcrème en stukje gebakken tempeh.
Het menu beviel ons niet zo, meloen met kaas, maiïssoep... dus aten we à la carte.
Een groenteloempia (vederlicht deeg) met lekkere norisaus en salade en een in zoutkorst bereide bataat, goed contrasterende kimchi, zure room. Aardige gerechten, ik vraag me wel af of de zoutkorst (die ik hoewel het werd afgeraden toch even stiekem proefde, erg zout inderdaad) zoveel bijdraagt aan de zoete aardappel.
Hoofdgerechten waren een lentegerecht van allemaal verschillende in mijn ogen wat onsamenhangende bereidingen (omeletschijfje, olijven, geroosterde groenteblokjes..), die in afzonderlijke schaaltjes werden opgediend en dus niet in hoopjes op één bord zoals in traditionele vegetarische restaurants gebruikelijk. Het andere hoofdgerecht was een krokant risottotimbaaltje op preislierten met parmesaancrème. Best smakelijk.
Nog een dessert genomen in de vorm van een chocoladesmaakbom en pepermuntijs en fruitcoulis ("aftereightstee").
Al met al duurder dan het doorsnee-vegetarisch eethuis, meer verzorgd (de chef loopt niet joviaal, loftuitingen aannemend langs, maar inspecteert zeer ernstig en nauwkeurig de uitgaande borden), een verademing voor wie geitenkaassalade gewoon is als suggestie, maar nu ook weer niet van de sokken blazend.