Vegatopia Forum

Redenen om vegetariër te worden

FromTheSun

Redenen om vegetariër te worden
« Gepost op: 24 februari 2007, 18:03:55 »
Wat is iedereens reden hier om vegetarisch/veganistisch te gaan eten. Wat zijn daarbij je grenzen dan en wat zouden redenen zijn om t niet te zijn?

Ik denk de grootste redenen om het niet te worden is het, geen zin hebben om op je eten te letten, vlees gewoon lekker vinden, of geen zin hebben om je telkens te moeten verdedigen.

Zelf ben ik weer vegetarisch gaan eten omdat alles wat ik minder eet aan vlees betekend toch dat er minder dieren voor dood hoeven te gaan, ik vind alleen wel dat het leefbaar moet blijven.

Ik heb geen zin om zo erg op mn eten te gaan letten om voor elk ding dat in de supermarkt ligt een onderzoek te gaan doen of er nou legbatterij of scharreleieren in verwerkt zijn, hoewel ik dat eigenlijk wel heel erg belangrijk vind en als het erop gezet zou worden alleen nog maar de scharrel variant zou kopen.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2007, 22:18:44 door Annemieke »

Annemarie

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2007, 00:09:22 »
Voor mij is de hoofdreden om geen vlees meer te eten het gebrek aan respect en dankbaarheid aan het dier.
Als het zo moet dan liever niet!!

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2007, 02:29:12 »
Ik heb geen zin om zo erg op mn eten te gaan letten om voor elk ding dat in de supermarkt ligt een onderzoek te gaan doen of er nou legbatterij of scharreleieren in verwerkt zijn, hoewel ik dat eigenlijk wel heel erg belangrijk vind en als het erop gezet zou worden alleen nog maar de scharrel variant zou kopen.

Nou dat is heel simpel. Als er scharrelei in zit dan staat dat er vaak wel op. De rest is legbatterij kan je dan wel zo goed als van uit gaan. Maar goed.. scharrel is niet zo veel beter voor de dieren...

Mijn leven is een streven om nergens aan mee te werken waar mens of dier voor uitgebuit worden, voor mishandeld worden of gedood worden. Daarom veganist. Vlees laten staan is maar direct geen lijk eten, maar voor de eieren en zuivel vallen er meer doden eigenlijk. Denk aan het eieren eten aan o.a. de haantjes die gewoon versnipperd worden of vergast. En bij het drinken van een glas melk aan de kalfjes die steeds geboren worden, op laag ijzer dieet en op transpoort en gedood... etc. Veganist worden was voor mij gewoon een logisch vervolg op het vegetarier zijn.. het was onderdeel van de ontwikkeling van een streven om die uitbuitingen te willen stoppen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline braam

• 460
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2007, 06:36:06 »
Ik ben vegetarier, ook om bovengenoemde redenen maar ook vanwege het gezondheidsaspect. Veel dierlijke eiwitten is niet goed voor je lichaam. cholesterol enz.  Ik eet ook heel weinig voeding dat uit een doos of blik komt. Zit over het algemeen veel suiker en zout in. Zuivel gebruik ik niet. Eieren wel, die koop ik bij een hobbyboer in mijn buurt. Vegetarier zijn is voor mij 1 van de dingen die horen bij gezond  eten.

Offline braam

• 460
« Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2007, 08:07:12 »
Even ter correctie: ik schreef zuivel gebruik ik niet. Dat is niet goed geformuleerd want ik eet wel kaas. Thuis heb ik 20+ van de markt.  Melk en yogurt e.d. gebruik ik niet.

Ray

« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2007, 11:48:09 »
Mijn hoofdreden vegetarier te worden, is om van dat gewetensgevoel af te komen. Ik hou erg van mijn huisdieren en ben altijd erg verdrietig als er een overlijdt. Daarom voel ik me hypocriet wel andere dieren te eten.

Ik ben ook tegen het feit dat de dieren voor de lusten van de mens hun hele leven worden onderdrukt en geen stap kunnen zetten zonder onze toestemming. Ze worden te veel gezien/behandeld als produkt en de consumenten zien alleen nog maar het produkt. Je hoeft alleen te kopen, te koken en te eten, het dier wordt vergeten (zit een liedje in ;) ).

Redenen om wel vlees te eten:
- het is lekker.
- De manier hoe het verteerd wordt kan prettiger worden ervaren
 dan van plantaardig voedsel (heb ik zelf een beetje last van).
- het is makkelijker praktisch en sociaal
- er zit een kleine kern van waarheid in dat het natuurlijker is

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2007, 12:15:18 »
- er zit een kleine kern van waarheid in dat het natuurlijker is
Ooo Ikniiik!

Iknik wist altijd heel goed te argumenteren dat "natuur" niet bestaat.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Ray

« Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2007, 13:13:55 »
hehehe, ik wist dat daar reactie op zou komen ;) Hoewel ik benieuwd ben naar de reactie van iknik, toch ff aangeven waarop ik dit baseer.

Waar ik het op gebaseerd heb is het volgende (vleeseters komen zo ver niet in hun analyse):

Zover ik weet is Vitamine B12 alleen uit dieren te halen. Als je stopt met vlees, dan moet je zuivel en/of eieren eten om deze vitamine binnen te krijgen. Melk drinken wordt in de natuur alleen gedaan door zuigelingen en eieren eten, tsja dat is misschien nog wel natuurlijk. Er vanuitgaande dat eieren eten niet natuurlijk is, moet je dus op een andere manier aan die vitamine B12 komen. Dat kan dus alleen nog maar via supplementen, wat ik niet echt een natuurlijke manier vind om aan je vitamines te komen.

Vlees eten zoals het hedendaags gaat is ook niet natuurlijk, dat is ook zeker waar. Daarom is het argument 'natuur' zwak.

MieX

« Reactie #8 Gepost op: 25 februari 2007, 13:20:14 »
Ben ik de eerste? B12 zit ook in Soya en een aantal soorten Paddenstoelen!  ;D

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #9 Gepost op: 25 februari 2007, 13:21:55 »
En de enige, want B12 zit niet in soja. :P En de variant in paddestoelen is niet door mensen op te nemen, heb ik begrepen.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

MieX

« Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2007, 13:29:46 »
Heb er even snel wat boeken op na geslagen... Er staan iid wat tegenstrijdige berichten in. Schaam, schaam, het zit niet in soja.. Maar wel in versterkte sojamelk, tempe en tofu..

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2007, 13:31:24 »
(vleeseters komen zo ver niet in hun analyse):\

???

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2007, 14:06:36 »
Zover ik weet is Vitamine B12 alleen uit dieren te halen.

In deze maatschappij/omgeving wel. Maar in principe komt b12 van bacterien die het produceren. En deze zijn overal om ons heen te vinden. In een maatschappij waar men wat minder hygienisch is krijgt men wel wat binnen.

Maar goed...we kunnen daar niet echt op bouwen, dus produceren we die bacterien gewoon lekker centraal in de vorm van een b12 supplement.

Stem op de Partij voor de Dieren

Ray

« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2007, 14:07:07 »
Jeetje wat een hoop reacties in zo'n korte tijd! :o

(vleeseters komen zo ver niet in hun analyse):\

???

Ehm, ja, nou, ehm, ik heb het idee dat meeste vleeseters niet eens van het bestaan van B12 afweten, laat staan dat ze weten waar het allemaal in zit. Hopen vleeseters denken dat je persé aan de soja of tofu-burgers moet om genoeg voedingstoffen binnen te krijgen. Zij denken dan dat je alleen op 'kunstmatige' wijze aan de voedingstoffen kunt komen die in vlees zitten.

Ennuh B12 zit in tempé en tofu?! Is dat misschien niet de voor ons niet-opneembare B12 waar Sanja het over had, is het misschien dierlijk, of is het van algen/zeewier ofzo?

MieX

« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2007, 15:11:29 »
Jeetje wat een hoop reacties in zo'n korte tijd! :o

Ennuh B12 zit in tempé en tofu?! Is dat misschien niet de voor ons niet-opneembare B12 waar Sanja het over had, is het misschien dierlijk, of is het van algen/zeewier ofzo?

Het zit in versterkte, verrijkte tempe en tofu. Ze stoppen het erbij, of er zitten B12 producerende bacterien bij... (Dit wist ik ook niet, heb altijd de boekjes geloofd die ik zo'n 10 jaar geleden heb aangeschaft..)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #15 Gepost op: 25 februari 2007, 16:50:10 »
Even voor de duidelijkheid: B12 zit alleen in dierlijke producten en in met b12 verrijkte voedingsmiddelen zoals sommige soorten sojamelk, vruchtensap en vega-burgers.
Je kan absoluut niet vertrouwen op dat beetje natuurlijke B12 dat misschien voorkomt in paddestoelen en bepaalde knollen. Voorzover ik weet zit er in de meeste tofu's die je in NL kan kopen geen B12.

Zie verder de B12-draad :).

FromTheSun

« Reactie #16 Gepost op: 25 februari 2007, 20:08:38 »
Ik betwijfel of veganistisch zijn goed is voor dieren.

Het is waar dat er van de mannetjes veel worden afgemaakt, omdat ze geen melk geven of geen eieren leggen, maar denk eens na wat er zou gebeuren als ze in de vrije natuur zouden leven. Dan zouden ze het ook niet allemaal overleven. De andere die wel gewoon mogen leven hebben nu dus wel een mooi onbedreigd leven. Net zoals veel katten en honden trouwens.

Verder denk ik ook dat je, wil je dingen aanpassen, je dat stap voor stap moet doen. Daarom zou ik er niet voor kiezen om veganistisch te worden, maar dieren houden om ze doelbewust af te maken gaat mij wel te ver en dat soort mensen wil ik dus ook niet sponsoren door vlees te eten.

FromTheSun

« Reactie #17 Gepost op: 25 februari 2007, 20:11:52 »
Ik ben ook tegen het feit dat de dieren voor de lusten van de mens hun hele leven worden onderdrukt en geen stap kunnen zetten zonder onze toestemming. Ze worden te veel gezien/behandeld als produkt en de consumenten zien alleen nog maar het produkt. Je hoeft alleen te kopen, te koken en te eten, het dier wordt vergeten (zit een liedje in ;) ).

Door mensen vaak wel ja, maar ik kan bijna niet geloven dat een boer dieren houd en ze alleen maar ziet als product. Dat lijkt mij gewoon zo onmenselijk.

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #18 Gepost op: 25 februari 2007, 20:14:09 »
Ik betwijfel of veganistisch zijn goed is voor dieren.

Het is waar dat er van de mannetjes veel worden afgemaakt, omdat ze geen melk geven of geen eieren leggen, maar denk eens na wat er zou gebeuren als ze in de vrije natuur zouden leven. Dan zouden ze het ook niet allemaal overleven. De andere die wel gewoon mogen leven hebben nu dus wel een mooi onbedreigd leven. Net zoals veel katten en honden trouwens.

Verder denk ik ook dat je, wil je dingen aanpassen, je dat stap voor stap moet doen. Daarom zou ik er niet voor kiezen om veganistisch te worden, maar dieren houden om ze doelbewust af te maken gaat mij wel te ver en dat soort mensen wil ik dus ook niet sponsoren door vlees te eten.

::)

Ik doe 'ns een gooi: wat dacht je van 'niet fokken'? En stieren en eendagshaantjes worden niet 'doelbewust afgemaakt'? Of: wat moet er dan met al die vleeskoeien gebeuren die niet meer afgemaakt worden omdat jij ze niet opeet?

Of zit ik nu gewoon boven op de kast?
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2007, 20:16:44 door Sanja »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #19 Gepost op: 25 februari 2007, 20:30:12 »
Het is een kwestie van vraag en aanbod, Sun. Als mensen minder vlees en zuivel gebruiken, worden er ook minder dieren gefokt voor vlees en zuivel.