Het is pas echt vreemd dat je suggereert dat iets een rendement kan hebben van 100% (of meer). De eerste persoon die zo een verwarmingssysteem uitvind verdient niet alleen de Nobelprijs, hij/zij wordt bovendien schatrijk.
Ik blijf het gevoel hebben dat we twee verschillende dingen bedoelen.
Rendement van een huishoudelijk apparaat meet je nou eenmaal af naar het vermogen dat wordt toegevoerd, en ik blijf erbij dat je bij een elektrische kachel (ongeacht het type) op 100%uitkomt.
Het rendement van een elektrische kachel zal je wel moeten meten naar het toegevoerde vermogen, omdat je anders geen uitspraak kunt doen over de efficientie van het apparaat zelf. Je maakt er dan immers een functie van de energieleverancier van. Je spreekt bijvoorbeeld van 60% rendement, maar als de energieleverancier efficienter elektriciteit produceert, zou dat zomaar kunnen veranderen in 70% - het is dus stomweg geen maat voor de efficientie van je kachel meer.
En wil je meer dan 100%? Zelfs dat kan, we hebben zelf bijv. een warmtepomp laten installeren met een COP van 5,3. Dat komt neer op een rendement van 530% t.a.v. het vermogen dat ik aan het elektriciteitsnet onttrek - 2kW elektriciteit geeft ons zo'n 10 kW aan warmte. Daar kan een HR-gasketel echt niet tegenop.